De danske journalister elsker at tale med vælgere og det kommer ikke kun til udtryk i en nærmest endeløs strøm af »voxpops«, hver gang der er et valg på vej. Journalisterne går gerne den ekstra kilometer for at komme helt ind under huden på vælgerne, hvad enten det fører dem langt ud i de mørkeste afkroge af de amerikanske sydstater eller den fineste café i Paris. Og det kan man også sagtens forstå. For det er ganske enkelt fremragende public service og en af journalistikkens absolut største styrker, at eksponere borgerne for livsanskuelser og perspektiver, de ellers aldrig ville have kendt til.

 

Prøv f.eks. at se denne video og det medfølgende longread fra DR:

Kalvebacon er det mest populære på menuen hos den danske restaurant i Tehran.

Opslået af DR Nyheder på 18. maj 2017

Artiklen finder du her (link).

 

Det er simpelthen skide godt gået af Puk Damsgård, hvis artikel har rykket det iranske præsidentvalg fra noget rigtigt langt væk og egentligt ret uinteressant, til noget, den gennemsnitlige DR-bruger kan forholde sig til og engagere sig i.

 

Men hvor er den samme ildhu, når danskerne skal til stemmeurnerne? Der kan man nærmest ikke tvinge journalisterne ud af redaktionslokalerne og medierne flyder ikke over med vælgerportrætter eller journalister ude i »skyttegravene«, som vi bl.a. har set det under Brexit, det amerikanske og det franske præsidentvalg.

 

Hvad synes du? Er de danske journalister så optagede af globetrotteri, at de svigter de danske vælgere eller er vi almindelige danskere bare for uinteressante til at fortjene en stemme i den politiske debat?

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *